2011. május 2., hétfő

Húsgombócos csorba, friss lestyánnal


Az előző bejegyzésemnél, már írtam részletesen a lestyánról, most egy jellegzetes Erdélyi csorbát főztem belőle, amihez elengedhetetlen. Romániában, számtalan változatát készítik. Én most paradicsommal savanyítottam, de van a korpaciberés változata is.   Keresztanyáméknál, már van a kertbe egy bokornyi, illatozó  (ahogy itt mondjuk, leostyán) tőle kapok mindig. Idén, most főzök először frissből levest, már alig vártam, mert imádjuk. Sokáig nem jöttem rá, hogy miért nincs meg az a jellegzetes íze, mindig gulyásosra sikerült.  Utána olvastam, és rájöttem, mit rontottam el, nem kell megdinsztelni a zöldségeket. Máskor szoktam csontot főzni bele, de most kihagytam, így is nagyon finom.

Hozzávalók:
  • 3 sárgarépa
  • 2 petrezselyemgyökér
  • 2-3 közepes krumpli
  • egy kis zeller
  • egy kevés friss káposzta
  • 1 hagyma
  • 1 doboz hámozott paradicsom(lehet 2-3 friss paradicsom, felkockázva)
  • maréknyi friss aprított lestyán
Húsgombóchoz:
  • 1/2 kg. darált hús (lehet vegyesen, disznó-marha)
  • 2-3 evőkanálnyi rizs
  • 1 tojás
  • só, bors
  • 1-2 evőkanál liszt.
 A zöldségeket megpucolom, felkockázom. Vizet rakok főni, kb.3 literrel, ha felfőtt, sózom és beleszórom a répát, zellert, petrezselyem gyökeret. Ha már majdnem kész, adom hozzá a felkockázott hagymát, krumplit, káposztát. A gombóc hozzávalóit alaposan összedolgozom, kis gombócokat formázok, ezek is belekerülnek a levesbe. Vékony rántást készítek, hozzáöntöm a hámozott paradicsomot, pici cukrot. Ha már minden megfőtt, hozzáöntöm a paradicsomot, amikor még egyszer felforr, megszórom az aprított lestyánnal, lefedem, és már nem főzöm tovább. Tejföllel, erős paprikával még ízesítjük. 


    Nincsenek megjegyzések:

    Megjegyzés küldése