2012. február 14., kedd

Törtpaszuly



 A paszuly fogalmát itt már kiveséztem, ezért a címet most már nem is magyaráznám! Nálunk, ez is egy tradicionális étel, főleg téli időszakban, de nem csak.  Aki nem ismeri, és szereti a babot, az ne mulassza el, mert nagyon finom!

Hozzávalók:
  •   fél kg. fehérbab
  •   2 sárgarépa
  •   2-3 cikk fokhagyma
  •   só, bors, 1 babérlevél.
Pirított hagymához:
  •   3 fej hagyma
  •   2 kanál olaj vagy zsír
  •   1 szál házi kolbász  (ez el is maradhat, így vegák vagy diétázók is fogyaszthatják!)

  •   1 kk. pirospaprika.

A babot és a kettévágott sárgarépákat, hideg vízzel felöntve, borssal, babérlevéllel, puhára főztem. Leszűrtem, leturmixoltam. Van, aki szitán átpasszírozza, így nem kerül bele a héja, és könnyebben emészthető.
2 kanál olajból 1 kanál lisztből, 2 -3 gerezd zúzott fokhagymából, világos rántást készítettem, felöntöttem 1 pohár vízzel, a babhoz adtam, ízlés szerint sóztam, öntöttem hozzá még, fél liter meleg vizet, együtt főztem 10-15 percig.

A hagymát megtisztítottam, nem túl apróra vágtam, az olajban/zsírban megdinszteltem, hozzáadtam a karikára vágott kolbászt . Együtt még pirítottam, majd meghintettem a pirospaprikával,mivel a miénk alig paprikás. Ha kell, még sózzuk, borsózzuk. Tálaláskor a törtbab tetejére szórtam,  savanyú káposztával az igazi,  de bármilyen más savanyúság illik hozzá!



16 megjegyzés:

  1. Finom is a törvepaszuly, de még milyen finom! Mama egy kis krumplit főzött bele gyerekkoromban, meg sódarcsontot vagy füstölt szalonna/sódar bőrét ;-)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ha még erre jársz,írd meg légyszí mi is az a sódarcsont, mert én így nem ismerem!

      Törlés
    2. A parasztsonka csontját, és a rajta maradt kevés husikát értette rajta.

      Törlés
    3. Így már értem,köszönöm Miklós!

      Törlés
  2. Utoljára gyerekkoromban ettem, amikor nagymamám főzött nekünk törtpaszulyt. Ő is krumplival készítette, de répával sem lehet rossz. Volt, hogy csak simán hagymás zsír került rá! Nagyon guszta, finom lehet savanyú káposztával is! :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. A répa csak egy plusz ízt ad neki, és ahogy írod, sokszor csak sima hagymás zsír került nálunk is rá!

      Törlés
  3. Szia Márti!
    A farsangi lapocskák nagyon tetszenek. Nagy ötlet! Igazából azonban a segítséged szeretném kérni.Igaz az hogy szoktatok póréhagymába tölteni túrót? Mármint Erdélyben. Tudod a Patkó lovag pajzsát tervezem és szeretnék rá valamilyen erdélyi finomságot tenni (kukorica alapú étel kizárva)Tudnál ebben segíteni? Volna valamilyen ötleted? Esetleg tennék fel valamilyen sajtot is, tudsz valamilyen tipikus sajtot amit Ti fogyasztotok? Sajnos nagyon tájékozatlan vagyok e téren.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Persze, szívesen segítek, ötleteimet hamarosan megírom!

      Törlés
    2. Ja, és megkérnélek írd meg az e-mail címedet is, ide vagy az izek.zamatok@gmail.com
      Köszi!

      Törlés
  4. Nagyon érdekes lehet, én még sosem ettem tört paszulyt. De a babot szeretjük, egy próbát megér:)

    VálaszTörlés
  5. Nagyon szeretem a babot,és én is leszoktam turmixolni,lencsét babot,cukorborsót.Meg kóstolnám szívesen!!

    VálaszTörlés
  6. Anazar a füstölt disznócomb, sonka csontjáról beszél. Finom, laktató szerintem is. Még ha ritkán is készítem- szeretjük!

    VálaszTörlés
  7. Térjünk vissza a törtpaszúlyra! Emlékeim szerint az anyukám a paszúly levét megtartotta és a belefőzött sárgarépából meg fehérrépából, meg kevés visszatartott főtt paszúlyból, meg hozzáadott csipetkéből a törtpaszúlyhoz levest csinált. Ennek a receptjét ismeri valaki?

    VálaszTörlés